Strategia rozwoju

 

str

 

przyjęta uchwałą Rady Wydziału Inżynierii Materiałowej i Fizyki Technicznej
w dniu 16 września 2021 r.

 

MISJA WYDZIAŁU INŻYNIERII MATERIAŁOWEJ I FIZYKI TECHNICZNEJ POLITECHNIKI POZNAŃSKIEJ jest ściśle związana z misją Politechniki Poznańskiej. Celem jest kształcenie wysokokwalifikowanych specjalistów w szeroko rozumianej inżynierii, w ścisłym związku z badaniami naukowymi, skierowanym na rozwój i adaptacje technologii oraz innowacji, zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami gospodarki i społeczeństwa.

W szczególności, misją Wydziału Inżynierii Materiałowej i Fizyki Technicznej jest kształcenie wysokokwalifikowanych kadr w zakresie inżynierii materiałów, nanotechnologii, materiałów funkcjonalnych i biomateriałów, optoelektroniki, symulacji komputerowych struktur i właściwości fizykochemicznych nowej klasy materiałów, inżynierii i metrologii kwantowej oraz szeroko rozumianej edukacji techniczno-informatycznej, zgodnie z potrzebami innowacyjnej gospodarki w kraju i regionie.

STRATEGIA ROZWOJU WYDZIAŁU INŻYNIERII MATERIAŁOWEJ I FIZYKI TECHNICZNEJ POLITECHNIKI POZNAŃSKIEJ służy uczestniczeniu Wydziału w realizacji 5 celów strategicznych POLITECHNIKI POZNAŃSKIEJ na lata 2021-2030, następująco sformułowanych:

  1. Wysokiej jakości kształcenie przygotowujące do pracy i funkcjonowania w społeczeństwie opartym na wiedzy
  2. Doskonałość naukowa – odkrywanie prawdy i prowadzenie badań naukowych na najwyższym światowym poziomie
  3. Umiędzynarodowienie – platforma rozwoju edukacji i badań o globalnym oddziaływaniu
  4. Duży potencjał techniczny i wdrożeniowy prac naukowych i badawczo-rozwojowych szczególnie ważnych społecznie
  5. Uczelnia przyjazna, otwarta na potrzeby otoczenia
  1. Wysoka jakość kształcenia

 

L.p.

CELE SZCZEGÓŁOWE

FORMY DZIAŁANIA (INSTRUMENTY)

1

Ciągłe unowocześnianie
i uatrakcyjnianie studiów na kierunkach w obszarze wiedzy technicznej:

  • Fizyka techniczna
  • Inżynieria materiałowa
  • Edukacja techniczno – informatyczna
  1. Podniesienie poziomu nauczania.
  2. Systematyczna modyfikacja programów kształcenia zgodnie
    z najnowszą wiedzą oraz potrzebami i oczekiwaniami gospodarczymi i społecznymi.
  3. Wdrażanie studentów do pracy naukowo-badawczej.
  4. Indywidualizacja studiów dla wyróżniających się studentów.

2

Zwiększanie liczby studentów Wydziału

  1. Wspieranie kierunków studiów atrakcyjnych na rynku pracy.
  2. Tworzenie nowych kierunków studiów w miarę potrzeb gospodarki.
  3. Aktywna działalność promocyjna w środowisku młodzieży szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
  4. Monitorowanie środowiska potencjalnych kandydatów na studia oraz rynku pracy absolwentów.
  5. Pozyskiwanie funduszy zewnętrznych na stypendia
    dla najlepszych studentów.

3

Zwiększenie liczby doktorantów

  1. Promocja Szkoły Doktorskiej wśród studentów II stopnia kształcenia.
  2. Pozyskiwanie kandydatów spoza Wydziału, w tym z zagranicy.
  3. Pozyskiwanie funduszy na stypendia doktoranckie w ramach projektów badawczych.

4

Poprawa jakości kształcenia

  1. Weryfikacja programu studiów I, II stopnia kształcenia
    oraz zawartości programowej w kontekście efektów kształcenia zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji.
  2. Doskonalenie umiejętności kadry badawczo-dydaktycznej i dydaktycznej w zakresie nowoczesnych metod kształcenia, tym kształcenia zdalnego i wychowania.
  3. Doskonalenie systemu oceny efektów uczenia się i jakości kształcenia na podstawie ankiet studenckich oraz hospitacji zajęć dydaktycznych.
  4. Wypracowanie systemu promowania i nagradzania aktywności dydaktycznej pracowników.
  5. Dbanie o jakość i dostęp do materiałów dydaktycznych
    dla studentów, z wykorzystaniem elektronicznych środków przekazu.
  6. Systematyczna poprawa infrastruktury dydaktycznej.
  7. Włączenie interesariuszy zewnętrznych w proces przygotowania oferty kształcenia.
  8. Zwiększenie mobilności studentów w ramach programów kierowanych do studentów wszystkich stopni kształcenia.

5

Poprawa atrakcyjności praktyk studenckich

Poszerzenie współpracy z otoczeniem gospodarczym oraz jednostkami badawczo-rozwojowymi.

6

Prowadzenie studiów podyplomowych

Utrzymanie i rozszerzanie oferty studiów podyplomowych.

7

Tworzenie oferty dydaktycznej dla studentów zagranicznych

Tworzenie stałej bazy zajęć i oferty programowej w języku angielskim.

8

Przyjazny dziekanat

  1. Systematyczne szkolenie pracowników dziekanatuw zakresie procedur administracyjnych i form kontaktów ze studentami.
  2. E-dziekanat – wprowadzenie zwiększenie zakresu spraw, które   można załatwić drogą elektroniczną
  3. Ciągła aktualizacja i poszerzanie treści informacji prezentowanych na stronie internetowej Wydziału.

 

 

 

 

  1. Badania naukowe na najwyższym poziomie

 

L.p.

CELE SZCZEGÓŁOWE

FORMY DZIAŁANIA (INSTRUMENTY)

1

Pozyskanie wysokiej pozycji rankingowej w drodze ewaluacji jednostek naukowych, a w dalszej perspektywie dążenie do osiągnięcia jak najwyższej pozycji (w ramach systemu ewaluacji jednostek naukowych)

  1. Elastyczne reagowanie na zmiany w kryteriach oceny jednostek naukowych.
  2. Wypracowanie i wprowadzenie mechanizmu premiowania publikacji w czasopismach wysoko punktowanych
    (np. wg listy MEiN).
  3. Finansowe i kadrowe wsparcie grup badawczych osiągających najlepsze wyniki naukowe z pozostawieniem swobody
    w wyborze tematyki naukowej.

2

Pozyskiwanie środków na badania naukowe, także z europejskich programów ramowych

  1. Zwiększenie, w algorytmie podziału subwencji
    na jednostki wydziałowe, wagi elementów związanych
    z aktywnością w pozyskiwaniu projektów badawczych.
  2. Wypracowanie metod pomocy w przygotowywaniu wniosków o finansowanie badań.

3

Zwiększenie mobilności międzynarodowej pracowników

  1. Motywowanie pracowników do występowania o zagraniczne stypendia i staże.
  2. Wykorzystywanie umów o współpracy międzynarodowej
    do intensywnej wymiany pracowników i nawiązywania współpracy naukowej.
  3. Wykorzystywanie urlopów naukowych przysługujących pracownikom samodzielnym co 7 lat na badania naukowe
    w kraju i za granicą.

4

Podnoszenie poziomu badań naukowych z udziałem młodej kadry

 

  1. Zachęcanie do udziału w krajowych i zagranicznych stażach naukowych.
  2. Konkursowe przydzielanie projektów w ramach subwencji na działalność statutową jako formy przygotowującej do występowania o projekty badawcze dla młodych naukowców
    w NCN i NCBiR i inne.

5

Nowoczesna i efektywnie wykorzystywana infrastruktura

  1. Aktywne włączenie całej społeczności Wydziału
    w projektowanie nowych laboratoriów z aparaturą specjalistyczną.
  2. Zabieganie o środki inwestycyjne na nową aparaturę
    naukowo – badawczą umożliwiającą prowadzenie badań na najwyższym krajowym i światowym poziomie.

 

  1. Organizacja i zarządzanie Wydziałem

 

L.p.

CELE SZCZEGÓŁOWE

FORMY DZIAŁANIA (INSTRUMENTY)

1

Racjonalizacja struktury zatrudnienia z punktu widzenia działalności dydaktycznej i naukowej

  1. Respektowanie konsekwencji ocen okresowych nauczycieli akademickich, nagradzanie i awansowanie pracowników.
  2. Uelastycznienie zatrudniania starszych wykładowców
    i wykładowców tylko w przypadku konkretnych potrzeb dydaktycznych Wydziału.

2

Tworzenie silnych naukowo

i kadrowo zakładów naukowych, zdolnych
do aplikowania o znaczne środki na badania

  1. Polityka naukowa sprzyjająca w szczególności rozwojowi silnych naukowo zespołów badawczych.
  2. Restrukturyzacja jednostek organizacyjnych wykazujących
    w dłuższym okresie (4-8 lat) brak rozwoju kadry i słabego dorobku naukowego.

3

Zwiększenie efektywności działalności pracowników naukowo technicznych

i administracyjnych

Prowadzenie polityki kadrowej wpływającej na racjonalne zatrudnienie specjalistów inżynieryjno-technicznych oraz pracowników administracyjnych w jednostkach wydziałowych.

4

Utrzymanie zasady samowystarczalności jednostek organizacyjnych zgodnie z uchwalonymi przez Senat PP i Radę Wydziału algorytmami finansowania jednostek

Systemowa ocena efektywności finansowej, badawczej i dydaktycznej Wydziału i poszczególnych jednostek organizacyjnych.

5

Wprowadzenie elastycznego

i racjonalnego systemu zarządzania pomieszczeniami Wydziału

Prowadzenie okresowego audytu celem optymalizacji wykorzystania pomieszczeń dla realizacji zadań badawczych
i dydaktycznych oraz zmniejszania kosztów utrzymania i obsługi tych pomieszczeń.

6

Informatyzacja zarządzania Wydziałem

Upowszechnienie elektronicznego obiegu dokumentów
i przekazywania informacji.

 

Poznań, 16 września 2022 r.